Основни дейности извършвани от здравния медиатор
1. Работа с клиенти:
• Запознава се със ситуацията и формулира проблема;
• Извършва оценка на затрудненията за достъп до съответните услуги и разработване на план за работа по случая.
2. Подпомагане на процеса на достъп до услуги в сферата на здравеопазването за хора, нуждаещи се от здравна помощ:
• Помага (придружава, информира, разяснява) при контактите между ОПЛ и/ или други медицински специалисти и пациента;
• Извършва патронаж на рискови семейства, бременни и млади майки.
3. Помощ при комуникациите със Здравноосигурителната каса:
• Здравният медиатор предоставя информация за необходимостта и значението на услугите, които предоставя НЗОК, и помага при попълването на нужната документация;
• Информира и разяснява какви са правата и задълженията на пациента.
4. Помощ при комуникациите с Дирекция „Социално подпомагане“, Държавна агенцията за закрила на детето и Комисията за защита от дискриминация:
• Медиаторът осигурява информация за функционирането на тези институции и улеснява достъпа на клиентите до тях;
• Медиаторът сезира съответните институции за нарушени права (детски, социални и правата на човека).
5. Здравно образование и профилактика на населението:
• Консултира целевата група по проблемите на семейното планиране и репродуктивното здраве;
• Обяснява ползата от ваксинациите и имунизациите;
• Съветва по отношение на принципите на обща хигиена и основните здравни проблеми;
• Предоставя информация и материали за здравословен начин на живот;
• Работи съвместно с РЗИ, и съдейства при изпълнение на програмите й.