Здравен медиатор

Основни дейности извършвани от здравния медиатор
1. Работа с клиенти: 
•  Запознава се със ситуацията и формулира проблема; 
•  Извършва оценка на затрудненията за достъп до съответните услуги и разработване на план за работа по случая.
2. Подпомагане на процеса на достъп до услуги в сферата на здравеопазването за хора, нуждаещи се от здравна помощ: 
•  Помага (придружава, информира, разяснява) при контактите между ОПЛ и/ или други медицински специалисти и пациента; 
•  Извършва патронаж на рискови семейства, бременни и млади майки. 
3. Помощ при комуникациите със Здравноосигурителната каса: 
•  Здравният медиатор предоставя информация за необходимостта и значението на услугите, които предоставя НЗОК, и помага при попълването на нужната документация; 
•  Информира и разяснява какви са правата и задълженията на пациента. 
4. Помощ при комуникациите с Дирекция „Социално подпомагане“, Държавна агенцията за закрила на детето и Комисията за защита от дискриминация: 
•  Медиаторът осигурява информация за функционирането на тези институции и улеснява достъпа на клиентите до тях; 
•  Медиаторът сезира съответните институции за нарушени права (детски, социални и правата на човека).
5. Здравно образование и профилактика на населението: 
•  Консултира целевата група по проблемите на семейното планиране и репродуктивното здраве; 
•  Обяснява ползата от ваксинациите и имунизациите; 
•  Съветва по отношение на принципите на обща хигиена и основните здравни проблеми; 
•  Предоставя информация и материали за здравословен начин на живот; 
•  Работи съвместно с РЗИ, и съдейства при изпълнение на програмите й.